سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 40829
کل یادداشتها ها : 21
خبر مایه


مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، پس از تلاوت آیات 191 و 192 سوره مبارکه آل عمران، به بیان جایگاه عقل و تفکر در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: الله تعالی در این آیات انسانها را دعوت داده است تا در مخلوقات الهی فکر کنند و از این طریق به عظمت خداوند متعال پی ببرند

.

  

 

ایشان خاطرنشان کرد: در این آیات الله تعالی بندگان را دعوت به تفکر داده است؛ دعوت داده است که انسانها در عجائب مخلوقات الهی و در این نمایشگاه بزرگ پروردگار فکر کنند و بیندیشند که الله تعالی چه ظرافتها و باریکیهایی را در خلقت این مخلوقات بکار برده است، و نیز فکر کند که الله تعالی برای چه هدفی این مخلوقات را آفریده است. انسان از این راه و از این مسیر می تواند به بزرگی، عظمت و وحدانیت پروردگار و نیز رسالت و هدف زندگی خودش پی ببرد. الله تعالی در این آیات، بندگانی را ستوده است که در خلقت آسمانها و زمین و گردش شبانه روز فکر می کنند و در نتیجه این فکر به بزرگی و عظمت الهی پی برده و در همه حال به ذکر و یاد الله تعالی مشغول می شوند

.
مولانا عبدالحمید افزود: الله تعالی نیروی عقل را در وجود انسان قرار داده است، اما انسان باید از این عقل کمال استفاده را بنماید، از این عقل نه تنها در راستای منافع مادی، بلکه در راستای منافع معنوی و اخروی نیز بهره برداری کند، از این عقل باید در راستای رسیدن به الله رب العزت و در جهت شناخت و معرفت الله تعالی کار گرفته شود، زیرا عقل هر انسان دارای پویایی و تواناییهای فراوانی است و اگر در هر مسیری قرار داده شود، در همان مسیر به رشد و بالندگی می رسد؛ اگر انسان از نیروی عقل در راستای معرفت و شناخت خدا استفاده نماید، مطمئنا الله تعالی دروازههای معرفت و شناخت خود را بر روی آن انسان می گشاید، زیرا همین تفکر کردن در مسیر شناخت پروردگار و عقل را در این جهت قرار دادن، نوعی مجاهده و تلاش است که لزوما رحمات و برکات الهی را به دنبال خواهد داشت.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تشریح آیات مذکور گفت: قرآن کریم همین مطلب را مورد تاکید قرار داده است که انسانهای عاقل و اندیشمند، در خلقت آسمانها و زمین فکر می کنند و در نهایت به این نتیجه می رسند که خداوند متعال اینها را بیهوده خلق نکرده است. انسانهای عاقل پس از تفکر در خلقت این کائنات به این نتیجه می رسند که کدام عقل قبول می کند که الله تعالی این زمین با این همه نعمات و ذخایر و معادنی که در خود جای داده است، و این آسمان با این همه ماه و ستاره و خورشید و کهکشانها و... را بیهوده و برای سرگرمی پیدا کرده است؟ الله تعالی این زمین و آسمان را برای یک هدف بسیار عالی که همان بیان عظمت الهی و رساندن منافع به انسانهاست خلق نموده است؛ زمین و آنچه در آن است خلق شده اند که انسان در رفاه و آسایش زندگی کرده و الله تعالی را بندگی نماید. انسانها از زمین در زمینه های مختلف بهره برداری می کنند؛ کشاورزی و دامداری و ... انجام می دهد و در مجموع زندگی و مرگ انسان در همین زمین است؛ تا زنده است در زمین زندگی می کند و از آن استفاده می نماید و پس از مرگ نیز در همین زمین به خاک سپرده می شود. الله تعالی می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا*أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا* وَجَعَلْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَیْنَاکُم مَّاء فُرَاتًا»؛ (مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم، چه براى مردگان چه زندگان، و کوههاى بلند در آن نهادیم و به شما آبى گوارا نوشانیدیم.) در همین زمین انواع نعمتها قرار دارد؛ آب آشامیدنی و گوارا، گیاهان و میوه های متنوع و رنگارنگ، کوههای سر به فلک کشیده که در آنها معادن و ذخایر قرار دارد و همه اینها و هزاران نعمت دیگر برای رفاه و استفاده انسانها خلق شده اند. الله تعال می فرماید، این آب شیرین و گوارا را چه کسی نازل می گرداند؟ چرا انسانها فکر نمی کنند که آن ذاتی که این همه نعمتها را خلق کرده است ، چه ذات عظیم و بزرگی است؟
ایشان ادامه داد: انسان باید به این فکر کند که آن چه ذاتی است که این همه نعمت را برای او و برای نفع رسانی به او خلق کرده است؟ آن چه ذاتی است که او را از یک قطره آب انسانی خلق کرده و به او حرمت داده است و تمام مخلوقات را در اختیار و در خدمت او قرار داده است؟ آن چه ذاتی است که انواع درختان و میوه ها و انواع دیگر از گیاهان متنوع و گوناگون را خلق کرده است؟ این ذات، ذات پاک الله تعالی است، الله تعالی آن ذاتی است که انسان را با بهترین صورت خلق کرد؛«لقد خلقنا الانسان فی أحسن تقویم» و در وجود او بهترین اعضا و جوارح را پیدا کرد و چنان دستگاههای حساس و با ظرافتی در وجود انسان قرار داده است که بسیاری از متخصصان و پزشکان در حقیقت و شناخت آنها عاجز مانده اند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: نعمت عقل بزرگترین سرمایه ای است که الله تعالی در وجود انسان به ودیعت گذاشته است، لذا انسان از این عقل و از این نعمت باید برای رسیدن به آخرت، و در مسیر رسیدن به منافع دنیا و آخرت استفاده نماید. گاهی انسان افسوس می خورد که بسیاری از اندیشمندان دنیا هستند که در مسایل دنیا بسیار عقلمند و ماهرند، اما متاسفانه از این عقل در راه شناخت الله تعالی و آخرت استفاده و بهره برداری نمی نمایند، با وجود مشاهده همه این ظرافتهایی که در مخلوقات قرار دارد و آنها را با نیروی عقل متوجه می شوند، اما الله تعالی را بندگی و عبادت نمی کنند.
خلاصه اینکه قرآن و سنت ما را دعوت به تفکر و اندیشه داده و توصیه نموده است که از این نعمت و از این نیرو در جهت شناخت الله تعالی و مخلوقات خدا استفاده نمایید و اینکه همه این موجودات برای شما انسانها پیدا شده اند و شما برای الله تعالی و برای عبادت و بندگی پروردگار خلق شده اید. لذا باید خود را به قرآن نزدیک کرده و با تلاوت و تدبر در آیات این کلام الهی عقیده خود را در پرتو تعالیم آن تصحیح کنیم و الله تعالی را از طریق آیات قرآن بشناسیم؛ قرآن به صراحت می گوید که غیر از خدا دیگر هیچ ذاتی لایق پرستش و عبادت نیست، قرآن می گوید که همه انبیا و اولیا و فرشتگان به الله تعالی محتاج اند و الله تعالی از همه موجودات و مخلوقات بی نیاز است و خداوند از رگ گردن هم به شما نزدیکتر است و دعا و نیایش آهسته و بلند شما را می شنود و از آنچه که در قلب شما می گذرد نیز باخبر است.
قرآن به انسان توصیه می کند که به یاد مرگ و آخرت باشید، به فکر آن لحظه بیفتید که در یک کفن قرار می گیرید و در لحد و قبر گذاشته می شوید و تمام اسباب و وسایلی که در دنیا داشته اید از شما گرفته می شوند. قرآن توصیه می کند که انسان به این فکر کند که اگر در دنیا حقوق الله و حقوق العباد را ضایع نموده است، نماز قضا کرده است، در انجام ارکان و فرایض الهی کوتاهی کرده است و مرتکب گناهان کبیره و صغیره شده است، در قبر و صحرای محشر در مقابل بارگاه الهی چه جوابی خواهد دشت؟
مولانا عبدالحمید در ادامه سخنان خود به استفاده از نیروی عقل و تفکر در جهت شناخت آنحضرت صلی الله علیه وسلم و زحماتی که ایشان و صحابه کرام برای سعادت انسانها متحمل شده اند تاکید کرد و گفت: هر آنچه که جهانیان از خیر و رحمت و برکت دارند، مدیون آنحضرت صلی الله علیه وسلم می باشند. چرا انسانها به این فکر نمی کنند که آنحضرت صلی الله علیه و سلم برا ی نجات و سعادت ما انسانها همه چیز خود را قربان کردند، اهل بیت و اصحاب خود را فدا کردند تا ما به هدایت و رستگاری برسیم؟ لذا باید از این نیروی عقل در جهت نشر سیرت و سنت آنحضرت صلی الله علیه وسلم و برنامه های انسانسازی که آنحضرت و صحابه داشته اند، نیز استفاده نماییم و باید در مجموع یک انسان بیدار و آگاه باشیم، زیرا این بیداری و آگاهی به نفع ما و جهان اسلام است

.

رفع تبعیضات موجود، مهمتر از مصوبات عمران و آبادانی است


مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخش دیگری از خطبههای نماز جمعه این هفته اهل سنت زاهدان، به سفر اخیر رییس جمهور و هیأت دولت به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آن طور که ما هم از اخبار شنیدیم، در جلساتی که هیأت دولت در این سفر داشته است، تصمیماتی در زمینه آبادانی و عمران گرفته شده است، و مسأله عمران و آبادانی استان بسیار خوب است و این موضوع یکی از نیازهای استان و کشور ماست، و انتظار هم همین بود که در راستای توسعه و آبادانی استان تلاش صورت گیرد، اما نکته مهمی که به نظر بنده و تمامی اندیشمندان و حتی عموم مردم می رسد این است که مهمترین نکته برای ضرورت وحدت، همگرایی و انسجام و نیز برای توسعه و پیشرفت، اجرای عدالت بین اقوام و مذاهب است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: چیزی که رهبر فقید انقلاب اسلامی برای آن به صحنه آمد و نیز ملت ایران، اعم از تمامی اقوام و مذاهب، دانشگاهیان، فرهنگیان و... به خاطر آن قیام کردند، اجرای عدالت بود، زیرا در رژیم سابق عدالت اجرا نمیشد و مردم از آن رژیم شاکی بودند که رژیم، رژیم استبداد و ظلم است و حرف مردم توسط حکام شنیده نمیشود، لذا ملت ایران برای اینکه به عدالت و مساوات و آزادی دست یابد، علیه رژیم سابق قیام کرد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: در استان سیستان و بلوچستان نیز اقوام مختلفی، اعم از بلوچ، سیستانی، بیرجندی، یزدی و از دیگر شهرستانها زندگی میکنند، اگر چه بیشترین کسانی که در زاهدان زندگی کردهاند و باشندگان اصلی آن محسوب میشوند، قوم بلوچ بودهاند، اما قوم بلوچ و دیگر اقوام همواره با یکدیگر در کنار هم زندگی کردهاند و هیچگاه با یکدیگر درگیری نداشتهاند؛ قبل از انقلاب در این منطقه وحدت و انسجام بوده است و با یکدیگر بدون هیچ اختلافی زندگی کردهاند و هر کس به طور آزادانه به مراسم مذهبی و دینی خود مشغول بوده است.
ایشان در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مشکلاتی که به وجود آمده است، پس از انقلاب به وجود آمده است، در حالی که ما همواره مخالف با اختلاف بودهایم و معتقدیم که همانطور که قبل از انقلاب اختلاف نبوده است، بعد از انقلاب نیز نباید اختلاف وجود داشته باشد، چون این انقلاب، یک انقلاب اسلامی است. اما دلیل اینکه اختلافاتی در جامعه به وجود آمده است، اعمال تبعیض و نابرابری است.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: ما معتقدیم مهمترین خدمتی که نظام جمهوری اسلامی و دولت میتواند انجام دهد، رفع تبعیضات و اجرای عدالت و اخوت و برادری است، زیرا همه ما به اجرای عدالت و اخوت نیازمندیم؛ اگر عدالت و اخوت اجرا نشود و اختلاف موجود باشد همه مردم منطقه، اعم از شیعه و سنی و... در جامعه متضرر میشوند، و این کدورتهایی که کم و بیش در جامعه وجود دارد به دلیل همین تبعیضات است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه رهنمودهای خود اظهار داشت: رفع این تبعیضات تنها کار دولت نیست و دولت به تنهایی نمیتواند این تبعیضات را برطرف نماید، بلکه بزرگانی که سیاست نظام در اختیار آنها است میتوانند این سیاست (تبعیضات) را تغییر دهند، و معتقدیم که رئیس دولت و دیگر وزرا و کسانی که حرف آنها معتبر است و به نظریات آنها توجه میشود، باید بزرگان قوم را متقاعد کنند که سیاست موجود را تغییر دهند.
ایشان همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد برادری و اخوت در جامعه چیزی است که به نفع ایران اسلامی و نظام و به ضرر دشمنان است؛ و اگر اختلاف و کدورتی در جامعه موجود باشد اولین کسانی که از آن به نفع خودشان بهره برداری میکنند همین دشمنانی هستند که در پشت مرزهای کشور ما قرار دارند. لذا ما معتقدیم که بزرگترین چیزی که در امنیت جامعه تاثیر میگذارد، ایجاد اخوت و برابری است و مهمترین چیزی که در اخوت و برادری تاثیر ویژهای دارد اجرای عدالت و رفع تبعیضات قومی و مذهبی است.
مولانا عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: ما این حرفها را از روی دلسوزی و خیرخواهی میگوییم، و ما در طول دوران سی ساله انقلاب هر وقت فرصتی پیدا کردهایم و در دوران هر کدام از رؤسای جمهور کشور، همین مطالب را عرض کردهایم و احساس میکنیم که این مطالب، بسیار مهم هستند، مخصوصا در شرایط کنونی دنیا که مسئولین نظام ما همواره از حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی دفاع میکنند و خواهان احقاق حقوق آنها هستند، ما نیز انتظار داریم که حقوق ما مورد توجه قرار گیرد و حقوق جامعه اهل سنت در این استان و دیگر استانها، و حتی حقوق شیعه و همه ایرانیها مراعات شود

.

axxxxxxxxxxxxx






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ