سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 9
کل بازدید : 40854
کل یادداشتها ها : 21
خبر مایه


 


 

 

 

 

      

 

جای تعجب است که سران برخی کشورها اعتراض و تجمع مسالمتآمیز ملت را هم تحمل نمیکنند و به خواستههای آنها پاسخ نمی دهند

شنبه, 06 فروردین 1390 ساعت 19:02

 

 

 

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، حرکتها و جریانات جاری در خاورمیانه را حرکت بر علیه دیکتاتوری، خودکامگی، استبداد، ظلم، اجحاف و بیعدالتی عنوان کرد و برخورد سران برخی از کشورها با تجمعات و اعتراضات مسالمتآمیز ملتهایشان را مورد انتقاد قرار داد

.

ایشان ضمن اشاره به اوضاع کشور لیبی و کشتار بی امان مردم این کشور و با بیان اینکه معمرقذافی یک دیوانه است که ملت خودش را به گلوله می‌بندد و اعتراضات مسالمت آمیز آنان را با بمب و موشک پاسخ می‌دهد، خطاب به نمازگزاران حاضر در مسجد جامع مکی زاهدان گفت: دعا کنید که خداوند متعال شر این دیوانه و سایر دیوانه‌هایی را که به ملت خود رحم نمی‌کنند، از سر ملت‌های مسلمان کوتاه کند

 

.
ایشان همچنین گفت: واقعاً جای تعجب است که چگونه برخی از سران کشورها برای آنکه قدرتشان دوام پیدا کند و بعد از مرگ آنها به فرزندانشان به ارث برسد، یا اینکه قدرت به گروه و حزب مورد نظرشان برسد، اعتراض و تجمع مسالمت آمیز ملت را هم تحمل نمی کنند و به خواستههای آنها پاسخ نمی دهند و حاضر می‌شوند مردم خود را قتل عام کنند. آیا این افراد نمی‌دانند که یزید هم برای حفظ قدرت در کربلا دست به کشتار و خون‌ریزی زد، اما قدرت برای او وفا نکرد؟

تشخیص عذاب الهی و مرتبط ندانستن آن به طور کامل به اسباب ظاهری بسیار مهم است
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در فراز دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به سخنی از فرماندار توکیو در رابطه با بحران اخیر این کشور کرد و گفت: بنده وقتی شنیدم فرماندار توکیو زلزله اخیر در کشور ژاپن را «عذاب الهی» عنوان کرده است، خوشحال شدم. واقعاً همین که برخی از مسئولین کشورها خشم و غضب الهی را تشخیص دهند و زلزله را به طور کامل به اسباب ظاهری مرتبط ندانند و بعد در تلاش باشند که چگونه خود و ملت خودشان را از عذاب الهی نجات دهند، بسیار مهم است.
بدانیم که این طوفان‌ها، سیلاب‌ها و زلزله‌ها را خداوند متعال می‌آورد. ما امیدواریم مردم ژاپن و تمام مردم با مشاهده این عذاب‌ها، به تضرع و زاری روی آورند و به سوی خدا رجوع کنند.

درس اخلاق یکی از زیباترین درس‌های اسلام و قرآن است
مولانا عبدالحمید، در بخش اول خطبههای این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، پس از تلاوت آیه 134 سوره مبارکه آل عمران، به بیان نکات مهمی در رابطه با اخلاق اسلامی و چگونگی روابط اجتماعی از نگاه اسلام پرداخت.
ایشان با بیان اینکه درس اخلاق یکی از زیباترین درس‌های اسلام و قرآن عظیم‌الشأن است، خاطرنشان کرد: جایگاه اخلاق در اسلام بسیار بلند و والاست و متصف بودن به اخلاق و کردار نیک و زیبا بسیار مهم قلمداد شده است. حضرت رسول صلی الله علیه و سلم فرمودند: الله تعالی مرا به پیامبری برگزید تا پروژه اخلاق، را که تمام انبیا در به سرانجام رسیدن آن تأثیرگذار بوده‌اند، به پایه تکمیل برسانم. در واقع رسول اکرم صلی الله علیه و سلم پیامبر اخلاق بودند، پیامبری که مهمترین برجستگی سیرت پاک و زیبای ایشان اخلاق نیکو بود.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: وقتی انسان اخلاق آنحضرت صلی الله علیه و سلم را بررسی می‌کند حیران می‌ماند، صحابی جلیل‌القدر حضرت انس رضی الله عنه می‌فرماید: من ده سال تمام به خدمت آنحضرت صلی الله علیه و سلم مشغول بودم و یک بار از جانب ایشان با توبیخ و سرزنش مواجه نشدم، گاهی عمداً کاری را که آنحضرت صلی الله علیه و سلم دستور به انجام آن داده بود، انجام نمی‌دادم تا ببینم رفتار ایشان با من چگونه خواهد بود، ولی می‌دیدم که آنحضرت صلی الله علیه و سلم به من نمی‌گوید تو چرا این کار را انجام نداده‌ای!
آری؛ آنحضرت صلی الله علیه و سلم با اخلاق نیک رفتار می‌کردند، اگر حقی از ایشان ضایع می‌شد با صبر و بردباری رفتار می‌کرد، اما با این حال در برابر تضییع حقوق الله سخت می‌ایستاد و به هیچ وجه کوتاه نمی‌آمد.

اسلام با شمشیر برّان "اخلاق" بر دل‌ها تسلط پیدا کرده است
مولانا عبدالحمید در ادامه با تاکید بر اینکه اسلام دین اخلاق است و با همین برجستگی در دنیا گسترش یافته است، اضافه کرد: به جرأت می‌توانیم بگوییم که دین مبین اسلام با شمشیر فاتح دنیا نشده است، اسلام با شمشیر بران اخلاق بر دل‌ها تسلط پیدا کرده و دنیا را متأثر گردانده است.
امروز در تمدن تمام ملت‌های دنیا از تعالیم زیبای قرآن و تعالیم آنحضرت رسول صلی الله علیه و سلم در بحث اخلاق استفاده شده است. اگر امروز در تمدن‌های دنیا اخلاق برجستگی دارد، این امر حاصل تعالیم زیبای اسلام و قرآن عظیم‌الشأن است؛ چیزی که متأسفانه امروزه در میان خود مسلمانان بسیار کمرنگ است.
امروز ما مسلمانان در دنیا گرفتار ضعف ایمان و عمل هستیم و از لحاظ اخلاقی دچار رکود شده‌ایم. متأسفانه امروزه اخلاق آنحضرت صلی الله علیه و سلم و تعالیم زیبای قرآن در باب اخلاق، آن گونه که شایسته است، در زندگی مسلمانان به چشم نمی‌خورد.
ایشان اظهار داشت: هیچ مؤمنی تا زمانی که با اخلاق نباشد، یعنی در زندگی او صداقت و امانتداری و وفای به عهد برجسته نباشد، ایمانش به پایه تکمیل نخواهد رسید، اگر یک انسان شب و روز به عبادت بپردازد و جامع همه خوبی‌ها باشد اما از زیبائی‌های اخلاق برخوردار نباشد، ایمان او کامل نخواهد شد. انسان، با اخلاق و کردار نیک می‌تواند به جایگاه روزه داران و شب زنده داران برسد.

متأسفانه وضعیت جامعه امروزی به گونه‌ای است که سنگ با گلوله جواب داده می‌شود
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: اخلاق، مسأله بسیار بزرگ و مهمی است، اما آنحضرت صلی الله علیه و سلم مطلب را به صورت برجسته در این باره بیان کردند و فرمودند: «صل من قطعک واعف عمن ظلمک و اعط من حرمک.» یعنی شما صله رحم را برقرار سازید و با کسی که با شما قطع رابطه کرده است، ارتباط برقرار کنید، مقابله به مثل نکنید و نگویید چون فلانی با من رفت و آمد نمی‌کند یا بدگویی مرا پیش دیگران کرده و به من تهمت زده است، من با او قطع رابطه می‌کنم. آنحضرت فرمودند: صله‌ی رحم این نیست که خویشاوندان شما با شما ارتباط برقرار کنند و به شما نیکی کنند، و شما در عوض نیکی آنها با آنان نیکی کنید، بلکه شما باید خودتان با آنان نیکی کرده و ارتباط برقرار کند.
نکته دیگر اینکه اگر کسی به شما ظلمی کرد، او را معاف کنید. متأسفانه وضعیت جامعه امروزی به گونه‌ای است که اگر کسی به کسی ظلم بکند،در مقابل، دو برابر به او ظلم می‌شود، به تعبیری دیگر سنگ با گلوله جواب داده می‌شود.
ایشان ادامه داد: سنگ را با سنگ، فحش را با فحش و ظلم را با ظلم جواب دادن بیانگر اخلاق نیکو نیست، اخلاق نیک آن است که ظلم را با عفو و بخشش پاسخ دهید و به کسی که ظلمی به شما روا داشته است، نیکی کنید، حضرت سعدی علیه الرحمة می‌فرماید:
بدی را با بدی سهل باشد جزا اگر مردی أحسن إلی من أساء
مولانا عبدالحمید افزود: اگر چه شریعت، انتقام را جایز قرار داده، اما در عین حال فرموده است، انسان نیکوکار کسی است که معاف می‌کند و از حق خود درگذر می‌نماید و خشم خود را فرو می‌خورد و به جای بدی، نیکی می‌کند.

بهترین شما کسانی هستند که با اهل خانه خود به نیکی رفتار می‌کنند
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: آنحضرت صلی الله علیه و سلم خطاب به صحابه کرام فرمودند: «بهترین شما کسانی هستند که با اهل خانه خود به نیکی رفتار کنند. متأسفانه باید گفت برخی از ما هستند که با فرزندان خود ارتباط سرد و بی روحی دارند و یا اینکه با همسر خود به تندی برخورد می‌کنند، این در حالی است که رسول اکرم صلی الله علیه و سلم چنین رفتار نمی‌کردند، آنحضرت صلی الله علیه و سلم به اهل خانه خود بسیار رسیدگی و محبت می‌کرد، در واقع اوقات روزانه خود را به چند بخش تقسیم کرده بود؛ در یک بخش عبادت می‌کرد، بخشی را به استراحت اختصاص داده بود و بالاخره در بخش دیگر به همکاری با اهل خانه و رسیدگی به امور آنان می‌پرداخت.
مولانا عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه محبت با اهل خانه عبادت بسیار بزرگی محسوب می‌شود، خطاب به نمازگزاران حاضر خاطرنشان کرد: با فرزندان خود محبت کنید، اخلاق نیک و علم و دانش به آنان بیاموزید و آنان را مورد توجه قرار دهید، فرزندان کوچک و ناتوان شما امانتی الهی در دستان شما هستند، آنحضرت صلی الله علیه و سلم بچه‌ها را می بوئیدند و می‌بوسیدند و هنگام مرگ آنها گریه می‌کردند.
ایشان ادامه داد: به همسایه‌های خود نیکی کنید، آنحضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: کسی که شب‌ها سیر می‌خوابد و همسایه‌اش گرسنه است، یا اینکه خودش در خانه گرم استراحت می‌کند و همسایه‌اش در معرض سوز سرما است، مؤمن نخواهد بود.
ما باید به همسایه‌ها و تمام کسانی که به نوعی گرفتار هستند رسیدگی کنیم، با روی خوش با مردم رفتار کنیم، اگر سائلی به درب منزلمان مراجعه کرد او را با تندخوئی از خود نرانیم، اگر توانایی داشتیم حاجت او را برآورده کنیم و اگر نداشتیم از او معذرت بخواهیم.
مولانا عبدالحمید ادامه داد: منت نهادن بر افراد تنگدست بعد از دادن صدقه به آنان بسیار زشت است. باید هرکس هر کاری انجام می‌دهد، هدفش رضایت پروردگار باشد و انتظار تشکر و حتی دعای خیر نداشته باشد، باید تمام کارها برای رب‌العالمین انجام بگیرند.

دروغ موجب لعن و نفرین خدا بر بنده می‌شود
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با تاکید بر اینکه "دروغ" یکی از مظاهر بداخلاقی است خاطرنشان کرد: دروغ موجب لعن و نفرین خدا بر بنده می‌شود، یکی از گناهانی که در قرآن صراحتاً بر انجام دهنده آن لعن آمده دروغ است.
ایشان در ادامه این بخش از سخنان خود به بیان اثرات بد گناهان مانند چشم چرانی، حسادت، غرور و تکبر در زندگی انسان پرداخت و تاکید کرد: یک مسلمان زمانی ایمانش به کمال می‌رسد که از ارتکاب این گناهان اجتناب ورزد

.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ